JURI GO ON
Eine musikalische Friedensbotschaft aus dem All, anlässlich des Jahrestags der weltweit ersten Weltraummission von Juri Gagarin am 12. April.
Pressestimmen:
Peter Pichler schrieb den Song „Juri Go On“ erstmalig 1987 mit seiner Band NO GOODS (Tschinge Krenn, Hans-Jörg Metz,Wolfgang Hornstein, Peter Pichler) als Hoffnungshymne für einen sich öffnenden Osten. Damals produziert von Heinz-JosephBraun und veröffentlicht auf dem gleichnamigen Album von Valentin Hordijenko auf dem Label Russki Records. Die freudigerealistische Hoffnung auf eine friedliche Welt, die alle beflügelte, wurde jetzt brutal zerschlagen. Hoffnungen schwinden immermehr, stattdessen wachsen Befürchtungen.Die Weiterbearbeitung und Neueinspielung des Songs heute mit Mixturtrautonium ist für Pichler die notwendige und wichtigeFortführung seiner künstlerischen Botschaft. Heute sendet der aktualisierte Song daher eine eindringliche Friedensbotschaft andie Welt.
Pichler über dieses Animation–Kunst–Projekt:
„Es herrscht Krieg. Die Diplomatie ist gescheitert – die Kunst auch. Sie erscheint nun belanglos. Ohnmacht, Hilflosigkeit,Städte und Infrastruktur sind zerstört. Viele Menschen sind sinnlos gestorben und sterben weiter. Angst vor der Zeit nachdem Krieg. Der Nationalismus zieht auf. Die künstlerische Hilflosigkeit gegenüber dem Krieg ist frustrierend. Kunst hat nochnie Kriege beendet.Die Aufgabe der Musik ist es, Chaos in die Kriegslogik (Ordnung) zu bringen. Ich musiziere in anderen Welten, will nur nochstören und verwirren. Wahrheit ist unmöglich. Plötzlich steht meine Phantasie vor einer wunderschönen gewaltfreien Utopie,einem Märchen:Ich konnte fliegend Juri G. im Kosmos ausfindig machen und ihn bitten, ein Antikriegs Lied, das ich vor 37 Jahrengeschrieben habe, zu singen, halb russisch, halb englisch, herrlich. Wandel durch Musik – leider nur in der Kunst möglich. Cheboraschka, das Krokodil, die Eule, der Bär, der russische Winnie Pooh, der Wolf, die Bremer Stadtmusikanten – allesingen im Chor und fordern Juri auf, gegen den sinnlosen Krieg zu singen.„Juri go on“ I’m lost, thank you!“
Der Song (Grafik und Animation: Christoph Gremmer) ist die erste Veröffentlichung von Pichlers kommendem Trautonium PopAlbum. Songs über „Mensch und Maschine, die Unmöglichkeit der Wahrheit“, übersetzt und interpretiert von der warmenElektronik des Mixturtrautoniums in Kooperation mit verschiedenen internationalen Sängern und Musikern.
Festival della Canzone Italiana
Sanremo 2021
Peter Pichler was invited to support the Italian artist and musician Mirco Mariani and his band "EXTRALISCIO" at their performance at the Sanremo Music Festival 2021 with the weird and extraordinary sounds of the Trautonium.
Thank you for four minutes, just great fun and extraordinary sounds!
Many thanks also to Roberto Molinelli (conductor and arrangement) for the great arrangement and to the sensational orchestra from Rai Italia, who obviously enjoyed the challenge.
What a feast! Gladly again at any time!
Press reviews:
WHEN SUMMER COMES
“When summer comes - heart surgery on a camel suffering from corona” is dedicated to all doctors and medical staff on the Corona wards, especially my colleague: Senior Physician Dr. Kristin Zinner
DEAR "COLLEAGUES" - I WISH YOU A HAPPY SUMMER In the course of the current cultural misery, I was able to take the opportunity and will accept the offer to retrain me to be a veterinarian. Apparently this is now possible for musicians! - We recommend! Unfortunately, I turned away from art and only worked in my brother's butcher's shop due to the 💉Corona Pandemic. There I discovered a new form of art 👹 ... of humans🚶🏻♂️ and animals 🐣… death 💀 and life🌻… now I needed NO MORE anything else for my soul's salvation☃️ Thanks for the years of great art contributions… 🍐 (intoxicating) . But what is ART in contrast to a cold store with frozen meat 🥩? I'll say "NOTHING"! My new colleagues 🐷 advised me to "GET OFF WITH THIS CULTURAL shit". Usually they are nice people with a lot of fun and wit😂. But you are right. Suddenly I didn't need any art. Had meat and new friends - family👩👩👧👧 !! Exactly what loneliness was looking for ... out of the wrong and into real life! And now? - the chance to retrain. EXCELLENT! Thank you Germany. I wish you the best of luck and that everyone stays healthy. If you have any problems with your pet - just let us know!
WAY OFF THE SOUND DIARY IN GERETSRIED SOUTH
Bunker sounds beyond the allotment gardens
"Degenerate" music on ruins of memory to commemorate the 75th anniversary of the liberation of Germany from the National Socialists.
Film project commissioned by the Nantesbuch Foundation.
2045: the birds are silent. Nature is silent.
Only one instrument can make them sing "The Trautonium".
Trautonium scientist Max tries to awaken the sounds of nature with synthetic, natural tones using a secret, sophisticated system from days gone by.
It succeeds ... like every year!
Plum-headed parakeet "Sissi" and the white sparrow (no albino) shot on November 24th, 1963 in Ellmannsweiler have in their genes the sound of past centuries that Max brought to life with an overtone reflection, i.e. subharmonic sounds, and teaches the animals to sing again.
AUSTRALIA 2019
The Trautonium's first non-European concert tour in its 90-year history.
Workshops, concerts, seminars and film recordings during a three-week tour of Australia.
Incredibly nice and interested people and enthusiastic students - classically interested, electro freaks, film fans of all ages.
A wonderful, enriching journey that has brought the Trautonium to many hearts and made the pioneer of the synthesizer known to new people.
Oskar Sala would have loved to be there.
Sonnenuntergang Australien
REUNION IN TRAUTONIA
Musical theater
Paul Hindemith, Oskar Sala, Friedrich Trautwein. Three fates. One instrument: the Trautonium, predecessor of the synthesizer. Peter Pichler had the anachronistic instrument built in triplicate and tells in "Reunion in Trautonia" the story of a utopian reunification of the three Trautonium protagonists: Hindemith, Sala and Trautwein.
A production by Peter Pichler and Katja Huber supported by the district of Upper Bavaria and Schwere Reiter Munich; World premiere in 2011
"Pichler, Jan Kahlert and Tschinge Krenn drive furiously around in the three boxes (...) iridescent sounds, as spherical as sharp, wider, deeper, bigger, more glittering than most synthesizers"
Süddeutsche Zeitung